De eerste nacht in Kampala

De eerste nacht in Kampala.

Heerlijk geslapen, wel een beetje warm. De ventilator toch maar uitgezet. Het geluid van de krekels is toch aangenamer. De gemeenschappelijke badkamer is ok. Heerlijk gedoucht. Omdat het movember is en ik solidair ben heb ik me niet de snor geschoren. De rest ook niet.

Het is al lekker warm. Op naar de eetzaal. Aan een loket doe je de bestelling. Ik ga voor getoast brood en een cafetiere. Met een bonnetje ga je aan de bar betalen. Met afgestempeld bonnetje ga je naar het loket Als het ontbijt klaar is wordt je naam geroepen. Ondertussen zet ik mijn eerste verslag op de blog. Mijn bagage laat ik opslaan. Ik besluit te voet naar het huis van Gerald te gaan. Diverse taxi's en bodaboda's stoppen. Maar ik loop de 10 minuten liever. Zeker met dit prachtige weer. De geuren van Oeganda strelen mijn neus. Een mix van houtskoolvuur, kruiden, afval, zweet, etc.

Als ik bij het huis van Gerald aankom staat Albert buiten. Enthousiast wordt ik begroet. Esther en Ezechiel zijn nog wat verlegen. Grace is blij verbaasd mij te zien. Gerald is in noorden van Oeganda. Ik bel Gerald. Hij heeft nu wel bereik. Fijn zijn stem te horen.Helaas hadden ze begrepen dat ik de 10e zou komen. Jammer.

Grace maakt haar klus af en zet dan heerlijke African tea met gestampte verse gember. We eten er het oerhollandse strooigoed bij. Met Albert haal ik mijn Luganda op.

Later staat ineens de wagen van Bolahs voor het huis. Een man komt mij ophalen in naam van Bolahs. Maar Grace heeft net de boodschappen voor de lunch voor mij gehaald. Dus dat laat ik mij niet afnemen. Vis met posho. Nog voor het eten halen we met Albert mijn bagage op. Betaal de kamer (25 dollar). Op de weg terug pin ik nog 800000 Ugandan shilling. Bijna miljonair. Meer kun je niet pinnen per dag. Terug bij Grace gaan de man (Geoffrey) en ik aan tafel. De rest eet op de grond, blijft raar.

Na het suikerriet als toetje rijden we naar Bolahs huis. De vorig jaar ontmoette pastor uit Kenia heeft plaats voor mij gemaakt. Bolahs biedt uitgebreid zijn excuses aan. Aanvaard. Grace en Lydia zijn er niet meer. Er is nu een nieuwe hulp, Brenda.

Om een voor mij onduidelijke reden ga ik mee om naar een tweede hands aan te schaffen auto voor een kerklid te kijken. Weet niet of de koop gesloten is. Het betrof een Toyota Harrier.

Nu zit ik op mijn kamer. De anderen zijn naar de kerk. Als ze terug zijn plannetjes voor de komende dagen maken. Gerald blijft nog zeker een week weg.

Het was een lange dienst, die ik thuis besteed heb aan wat lezen, puzzelen en het laten zien van het meegenomen fotoboek van Nederland aan de andere ongelovigen. De vrouw van Bolahs kwam moe thuis. Ze was uit haar werk naar de kerk gegaan en ging thuis gekomen meteen de keuken in. Zodoende werd er laat gegeten. Er waren inmiddels 6 mannen in huis. Twee zonen van Bolahs en wat aanloop.

Het eten ging op zijn Oegandees. Eerst eet Bolahs, hij eet geen vet meer. Er wordt apart voor hem gekookt. Daarna eet de rest. Ik alleen aan tafel en de rest van de mannen in de woonkamer. Niet het toppunt van gezelligheid. Niet veel later zoek ik mijn mandje op. Morgen een nieuwe dag.

Reacties

Reacties

Karin

Ben blij wat van je te horen. Gelukkig is alles toch nog goed gekomen. Je redt je best alleen al kan ik me voorstellen, dat je je niet lekker voelt als er niemand op het vliegveld is om je op te halen.

Duco

Fijn dat alles goed gaat. Thuis gaat het ook prima. Doe ze de groeten daar en hopelijk zie je Gerald snel.

Astrid van Beers

Net even je belevenissen van de eerste dagen gelezen, mooi verhaal. Gelukkig niet de eerste keer dat je daar bent, anders is het toch vreemd als er niemand staat te wachten.
Veel plezier en geniet van de tijd daar.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!