Plannen maken en politiebureaus.

Plannen maken en politiebureaus.

Eindelijk weer thuis. Het is inmiddels 22:30 uur. Vanmorgen zijn we bijtijds vertrokken. Zonder plannen te maken. Samen met Bolahs en de chauffeur Geoffrey gingen we om 11 uur op pad. Eerst tanken, voor ongeveer 6 euro kopen we 6 liter diesel.

Ik was al een beetje ingelicht. We gaan op weg naar een gebouw waar de administratie van een Amerikaanse stichting voor Karomajong meisjes gevestigd is. De meisje komen uit het arme noorden. En denken in Kampala een beter leven te vinden. Helaas gaan er veel aan de drugs, snuiven benzine en leven op straat. Bolahs is voorzitter van de raad van commissarissen.

De stichting heeft in 2007 een Oegandees als lokale directeur aangesteld. Helaas heeft deze man de zaak geflest. Ruim 60.000 usd verduisterd. Er is een uitspraak van de rechter dat hij alles terug moet betalen. Vervolgens stookt hij de bevolking van de wijk op tegen de nieuwe directrice. Ook liegt hij de politie voor. De rest van de details zal ik jullie besparen.

We gaan eerst naar de nieuwe directrice. Die had vandaag een dreigbrief ontvangen. Tijd voor actie.

Eerst naar het lokale politiebureau, daar bereiken we niets. Dan de regionale commissaris gebeld, geen resultaat. Bolahs kent iemand die werkt voor de regering op het gebied van politiezaken. Hij heeft een uurtje tijd voor ons. Wij wederom dwars door Kampala en komen bij een koffiebranderij aan. Na een vriendelijk ontvangst door de productiemanager komt Geoffrey, onze man. Onder het genot van heerlijke koffie wordt de zaak besproken. Het blijkt dat de koffie die koop bij S&L, Sippi Falls koffie, hier vandaan komt. Het smaakt nog lekkerder. Geoffrey gaat meteen over tot actie. We gaan met zijn limousine op pad, eerst tanken.

Na nog twee politiebureaus en 3 gesprekken lijkt de zaak opgelost. Heb wel geleerd dat je zaken heel diplomatiek aan moet pakken. Nog twee autoritten verder en nog een keer tanken vangen we de thuisreis aan. Maar eerst tanken, weer voor 6 euro. Het lijkt wel nationale tankdag. Omdat het tegen negenen loopt gaan we ergens eten. Vis met rijst. Er is Wifi, dus ff skypen met Nederland. Als er een man met gebakken sprinkhanen langsloopt kopen we een bakje. Best lekker. Het enige nadeel is dat enkele pootjes en vleugeltjes die ze nog hebben tussen je tanden blijven steken. Maar de smaak is top. Na een 45 minuten rijden, zonder te tanken, zijn we thuis. Heb contact gezocht met een lokaal reisbureau voor een trip naar Murchison Falls national park.

Karin

Wat een verhaal weer. Je maakt wel wat mee. Wordt die man nu veroordeeld, of komt hij toch nog goed weg? Ben benieuwd naar je safari. Geniet!

Jolanda

Wel bijzonder om zo mee te maken, die sprinkhanen lijken mij wat minder ;)