Game drive

Game drive.

Het was nog lang warm in mijn banda. Twee wekkers gezet en onder de klamboe. Proberen te slapen. Schrok om 06:15 uur wakker, heb de eerste wekker gehoord de tweede niet. Snel tanden gepoetst en geplast. Daarna mijn ontbijt opgehaald. Mijn besteling van een kaas sandwich, een pindakaas sandwich en een banaan stonden al klaar. Net als Isaac.

Vandaag is de dag: op safari. Of zoals het in goed Nederlands heet: game drive. Isaacs doel is bereikt, we zijn als eerste bij de pont. Er staan verder wat Duitsers, Engelsen en Tsjechen. De pont is niet vol, toch gaat om 07:00 uur de vlam in de pijp. We steken de Nijl over. Aan de noordkant is het savannelandschap. Aan de zuidkant is het vooral bos. Als we landen gaat het dak omhoog. In deze 10 persoons Toyota 4WD Hiace bus is er plek genoeg voor Isaac en mij. Ik installeer mijn fotospullen, kom maar op met al het wildlife. Na een paar bochten begint het feest al, giraffen. Een geweldig begin van deze dag. Even later dienen de olifanten zich aan. Wat een kanjers. Het wisselen van de 2 fototoestellen voorkomt dat je steeds objectieven moet wisselen. Alles ligt binnen handbereik gereed. Toch is een manke hyena die de weg oversteekt mij toch te snel af ....... Als excuus kan ik aanvoeren dat ik net een hap van mijn pindakaas sandwich nam. Maar dat neemt niet weg dat ik wel zijn kop boven het gras op de foto heb. Ook een Egyptische cobra schiet te snel het hoge gras in. Verder zien we Oegandese cobs, hartebeesten, oribi's, wrattenzwijnen, bosbok, waterbok, buffels en heel veel soorten vogels.

Het wordt al snel warmer. De temperatuur loopt op naar meer dan 30 graden Celcius. Gelukkig heeft Isaac een doos waterflessen ingeslagen. Bij lake Albert hebben we een break. We laten ons de gisteren gekochte ananas smaken. Zo veel zoeter van die je in Nederland koopt.

Het laatste traject zien we een aantal busjes en landrovers bijeen staan. Dus daar is iets te zien. Iets eerder was Isaac al opgevallen dat alle dieren, zoals giraffen, buffels en allerhande bok-achtigen dezelfde kant opkijken. Dus snel naar de plek des onheils. Heel in de verte zou je leeuwen zien. Isaac zag ze met verrekijker ook. Ik met hulpmiddelen niet. Word toch ouder.

Dus verder op pad. Het is zeker niet druk in het park van bijna 6000 km2. De wegen zijn van klei en af en toe kuilen, geulen en putten. Een waterplas op de weg is verraderlijk. Als er buffels in gebadderd hebben is het een soort ven valkuil geworden. Daar rijden we dus ruim omheen. Een uurtje verder hetzelfde liedje. Afrikaans liedje. Een onrustige groep cobs, buffels andere bokkies, die allen dezelfde uitkijken. Isaac zoekt de omgeving af. Hij vindt leeuwen, ver weg. Ik kan ze weer niet vinden. Ook niet met alle aanwijzingen. Dan zit er maar een ding op. Off road. Tegen alle regels in. Gaan wij samen met een Landcruiser het avontuur aan. De 4 WD gaat zijn weg in de hoop dat we geen onverwachte obstakels tegenkomen. We rijden ver het land in, helaas de vogels zijn gevlogen en de leeuwen ook. Bij het terug oprijden van de weg gaan we bijna op zijn kant.

Nu moeten we opschieten om de laatste pont voor de middag pauze te halen. We vliegen bijna over de putten en kuilen heen. Net op tijd bij de pont. We moeten zelfs even wachten. Maar genieten van de zon en de muziek doe een groepje mannen tovert uit voor ons onbekende instrumenten. Een schoolklas jonge kinderen staat erbij te swingen.

Na de tocht over de woelige baren, word ik teruggebracht bij Red Chili. Samen met de Brabers nuttig ik de lunch. Cheeseburger met bacon en om het Oegandees te maken bestel ik er een chapatti bij. Om 14:00 uur staat Isaac weer op de stoep. Op naar de boot. Het is nog warmer geworden, dus neem extra water mee aan boord. Het lijkt wel een Rijnreisje. Maar liefst 11 Duitsers en deze kaaskop. Net als 2 jaar geleden is Deo de gids. Geen toepasselijke naam voor een Oegandees en dus ook niet voor deze. We gaan 3 uur het water op. Deo doet zijn uiterste best, maar de sfeer van een reisje op de Rijn komt er niet in. We spotten grote en kleine olifanten, wrattenzwijnen, bosbok, waterbokken, buffels, heeeeeeel veeeeeeel nijlpaarden, krokodillen met geopende bek op het land en met dichte bek in het water (en dat met Duitsers aan boord), vogels en insecten, lees tse-tse vliegen en uiteraard de waterval.

Bij terugkomst staat Isaac op de uitkijk. Snel terug naar het kamp, alwaar ik hem trakteer op een kop Afrikaanse thee. Dat is sterke thee met veel melk, gember en pittige kruiden. Hij stelt voor om bij mij te komen zitten bij het avond eten. Wil dan niet eten. Ook niet op mijn kosten. We spreken om 19:00 uur af. Ik eet vis met patat en hij kijkt toe. Heeft al gegeten zegt hij. Ook goed. Na het eten gaat hij weg. Morgen 06:30 uur op pad voor een game drive. Ik praat nog wat met de Brabo's.

Het lijkt vanavond wel open huis. Naast de vleermuizen die door het restaurant vliegen komt ook een nijlpaard grazen. Hij eet de left overs van de wrattenzwijnen die de hele dag grazen, zelfs onder je voeten. Tenslotte komt een ringstaart mangoest buurten. Helaas geen camera bij. Bij het verlaten van het restaurant stap ik bijna op een kikker.

Nu de koffer inpakken. Morgen na de game drive naar de bovenkant van Murchison Falls en verkassen naar Budongo Ecolodge.

Reacties

Reacties

Karin

Leuk verslag weer. Goed, dat ik niet meegegaan ben. Al dat gehobbel is niet goed voor een oud mens.

Monique

Leuk om je verhalen te lezen en indrukwekkend die dieren in het wild te zien. Zelf ooit in Kenia geweest en ik vond toen die olifanten van heel dicht bij best wel eng. Benieuwd naar al die foto's. Fijne tijd nog daar en leuk dat je steeds nieuwe mensen ontmoet.

Paul

Ben ook benieuwd naar de foto,s. De beschreven filevorming zie je hier ook. Staan er vier auto,s stil naast de weg dan is er gegarandeerd een beer. Olifanten heb ik hier nog niet gezien.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!