Koken

Koken.

Vandaag heb ik besloten te koken. Maar eerst koop ik met Albert een grote zak, en dan bedoel ik ook een grote zak, houtskool. Zo een 2 meter hoog en een diameter van 45 cm. Inclusief bezorging. De verkoopster belt iemand en niet veel later staat er een fiets met de zak houtskool voor de deur. Gerald en Grace zijn er blij mee. De houtskool wordt in de keuken gezet, maar niet bij het kapotte raam. Bij regen zou de houtskool nat worden. Ik denk dat het sowieso beter is om de ramen te laten repareren. Gerald probeert de glaszetter te bellen. Ook hoor ik nu dat er een waterleiding is, maar dat jaren geleden kinderen er iets aan gesloopt hebben. Ook dat wil ik laten maken. Geen projecten op school dan maar projecten bij Gerald. Dankzij een tip van mijn moeder die voorstelde om de deur van de wc te repareren.

Na het ontbijt koop ik met Albert aardappelen, penen, uien, tomaten, paprika's, melk en vlees. Met uitzondering van het vlees en de melk gaat alles per stuk.

Na de lunch gaan Albert en ik aan het werk. Gelukkig zijn de twee dunschillers nog werkend. Dus met vereende schillen we de penen en de aardappelen. Ook de uien moeten eraan geloven. We hebben publiek, kinderen uit de buurt, Ezechiel en Esther bewonderen ons werk. Ook hebben we last van ze. Ze spelen met de schillen. Af en toe trekken ze die van de aardappel.

Gerald is niet in orde. Heeft overdag zeker 5 uur geslapen. Hij heeft een raar hoestje. De medicijnen moeten hun werk nog doen.

Zojuist zijn, onder luid protest, Ezechiel en Esther gebadderd. Nu worden de nagels van de kleine man gekort. Inderdaad gekort en niet geknipt. Tot mijn verbijstering gebruikt Grace een ouderwets scheermes zonder houder. Ze kijkt altijd goed uit zegt ze. Een schaartje of een nagelknipper is niet in huis.

Het is een grote pan met veel uien, penen, aardappel en dus ook veel water. Het duurt 30 minuten eer het aan de kook is. Het vlees doet Grace. Eerst roosteren boven de kolen, dan braden en sudderen. Er is maar 1 houtskool brander, dus leent ze er 1 bij de buren. Na een 50 minuten koken is alles gaar. Afgieten, voor de zekerheid niet boven het gras, maar boven een teil. Stel je voor dat de deksel verschuift ....... Dan een klont boter en wat melk erbij en roeren maar. Met de hulp van Albert is het een geslaagde maaltijd geworden. Koken op houtskool blijft lastig. De buurjongen Peter eet twee volle borden leeg. Van de grote pan is weinig meer over. Koken geslaagd. Nu kan Albert alleen hutspot maken.

We gaan vroeg te bed. Ik heb behoorlijk last van vermoedelijk een insectenbeet net naast mijn rechteroksel. Morgen maar naar de apotheek. Zal ook wel een belevenis zijn.

Reacties

Reacties

Karin

Had jij geen schaartje of nagelknipper?
Hutspot in de warmte lijkt me ook niet alles.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!